Ogólne informacje o strategii


Debata panelowa z interesariuszami

Slajd informacyjny

Spis instytucji i podmiotów uczestniczących

Dokumentacja fotograficzna

Wnioski z debaty panelowej


Wyniki badania ankietowego interesariuszy


Spotkanie warsztatowe zespołów roboczych w Skrzynkach

Komunikat Instytutu Skrzynki z dnia 26.06.2025 r.

W Skrzynkach pracowali nad Podstrategią turystyki kulinarnej w Polsce

W Dworze Skrzynki w gm. Stęszew 25 czerwca 2025 r. odbyła się konferencja – spotkanie warsztatowe dot. Podstrategii Turystyki Kulinarnej w ramach zadania publicznego „Podstrategie turystyczne – dzielenie się wiedzą” realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej. Partnerem projektu jest Instytut Skrzynki – Instytut Dokumentacji, Rozwoju i Promocji Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego Powiatu Poznańskiego.

Ponad 40 interesariuszy z całej Polski przywitał Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański, który podkreślił jak ważne dla kraju i regionu ważnym aspektem są kulinaria dla turystów, ale też samych mieszkańców.

Gospodarz obiektu Jan Babczyszyn, dyrektor Instytutu Skrzynki zaprezentował jak zadania statutowe instytucji kultury realizowane są w Dworze Skrzynki i poza nim oraz przypomniał historię zabytkowej siedziby, którą później zwiedzili uczestnicy wydarzenia.

O istocie promowania dziedzictwa kulinarnego w turystyce kulinarnej opowiedział animator kulinarny związany z naszym regionem Witold Wróbel, ambasador Sieci Dziedzictwa Kulinarnego („Culinary Heritage”) oraz członek stowarzyszenia Polska Akademia Smaku.

W spotkaniu uczestniczył m.in. Włodzimierz Szczurek, wicedyrektor Departamentu Marketingu Polskiej Organizacji Turystyczne.

Podczas konferencji odbyły się warsztaty dla Regionalnych Organizacji Turystycznych pn. „Jak wspólnie kreować i promować przeżycia turystyki kulinarnej na poziomie województw w partnerstwie z FROT (online i on-site) prowadzone przez Huberta Gonerę (landbrand).

Dr hab. Karolina Buczkowska-Gołąbek, prezes PSTK, AWF Poznań zaprezentowała założenia Podstategii Turystyki Kulinarnej, cele i zamierzenia PSTK, które doprowadzą do stworzenia tego dokumentu.

Ponieważ Strategia Turystyki ma 12 podstategii, zebrani w Dworze Skrzynki reprezentanci branży turystyki kulinarnej wysłuchali interesariuszy pozostałych podstategii, m.in. HoReCa, Marka Polska, Turystyki Wiejskiej, Kulturowej i Turystyki Zorganizowanej, którzy połączyli się online i zaprezentowali założenia powiązanych podstrategii, dzięki czemu poszczególne projekty będą mogły się przenikać i tworzyć spójną całość.

Spotkanie w Skrzynkach było okazją do zaprezentowania wyników badań intencji współpracy interesariuszy i potencjału turystyki kulinarnej prowadzonych w ramach prac nad Podstrategią Turystyki Kulinarnej.

Niclas Fjellström, międzynarodowy ekspert turystyki kulinarnej, globalny koordynator sieci Culinary Heritage poprowadził warsztat pn. Strategia, a skuteczność w działaniu, na przykładzie krajów europejskich rozwijających planowo turystykę kulinarną. Case studies i wskazania dla Polski.”

Uczestnicy wysłuchali także prelekcji Macieja Dobrzynieckiego (Stowarzyszenie Akademia Gastronomiczna, przedstawiciel Michelin na Polskę) nt. turystyki kulinarnej premium i jej miejsca w strategii.

Dr Andrzej Stasiak z Uniwersytetu Łódzkiego zaprezentował opracowanie: Analiza funkcjonowania i potencjału promocyjnego szlaków kulinarnych w Polsce (Polska Organizacja Turystyczna 2024 r.).

Następnie uczestnicy podzielili się na zespoły tematyczne. W grupie dot. szlaków kulinarnych prowadzonej przez dra Andrzeja Stasiaka pracowali przedstawiciele Instytutu Skrzynki: Jan Babczyszyn – dyrektor oraz Liliana Kubiak, zastępca dyrektora. Pozostałe grupy robocze dotyczyły enoturystyki (lider: dr Marta Sidorkiewicz), produktu lokalnego i tradycyjnego (lider: Małgorzata Borkowska), ofert i doznań turystyki kulinarnej (lider: Marcin Sekida).

W dyskusji podsumowującej zaprezentowano wstępne spostrzeżenia i wnioski, m.in. określono priorytety interesariuszy wśród celów strategii, którzy podkreślali istotę edukację samej branży, jak i mieszkańców i turystów oraz konieczność wsparcia finansowego przez władze centralne, by rozwijać ofertę i jakość turystyki kulinarnej w Polsce.

Program wydarzenia

Spis instytucji i podmiotów uczestniczących

Dokumentacja fotograficzna

Warsztaty ROT

Wnioski z warsztatów dla ROT

Prezentacja eksperta zagranicznego

Wystąpienie wideo eksperta zagranicznego Niclasa Fjellströma

Wnioski z prac zespołów tematycznych


Kongres „Przyszłość Turystyki – Innowacje i zrównoważony rozwój”

23-26 września 2025 | Kołobrzeg. Organizator: Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Polska Organizacja Turystyczna

PANEL: TURYSTYKA KULINARNA (STRATEGIE – STREFA KONSULTACJI) – WARSZTATY

Blok III: Prawo i Turystyka: Regulacje, Ryzyka, Realizacje

Informacje o panelu

Eksperci zaproszeni do dyskusji odnieśli się do części programowej podstrategii w zakresie wybranych planów i programów rozwoju turystyki kulinarnej w Polsce, skorelowanych z celami strategicznymi dokumentu.

Tezy poruszone w dyskusji:

  • Potrzeba wprowadzenia programu wykonawczego poświęconego wsparciu rozwoju jakościowej i certyfikowanej gastronomii w polskich miastach i regionach oraz rynku ofert turystyki kulinarnej.
  • Integrowanie działań hotelowych jako ambasad smaków Polski i regionów.
  • Zapotrzebowanie na programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży o charakterze porozumień międzyresortowych (turystyka, edukacja, kultura rolnictwo), do realizacji przez szkoły, zagrody edukacyjne, organizatorów turystyki i inne podmioty.
  • Znaczenie wymiany doświadczeń z krajami świadomie stawiającymi na rozwój turystyki kulinarnej, posiadającymi i realizującymi strategię rozwoju turystyki kulinarnej.
  • Określenie tematów przyszłych badań naukowych i rynkowych, jako kontynuacja badań poczynionych na potrzeby audytu do podstrategii, niezbędnych do dalszego rozwoju turystyki kulinarnej.

Moderator:

dr hab. Karolina Buczkowska-Gołąbek – Polskie Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej

Paneliści:

Maciej Dobrzyniecki – Akademia Gastronomiczna

Hubert Gonera – landbrand

dr Bernadeta Hołderna-Mielcarek – AWF Poznań

Michał Kolankiewicz – Sieć Hoteli Gromada

dr Marta Sidorkiewicz – Uniwersytet Szczeciński

Dokumentacja fotograficzna

Nagranie wideo