

Ogólne informacje o strategii
Debata panelowa z interesariuszami
Slajd informacyjny

Spis instytucji i podmiotów uczestniczących

Dokumentacja fotograficzna

















Wnioski z debaty panelowej
Wyniki badania ankietowego interesariuszy
Spotkanie warsztatowe zespołów roboczych w Skrzynkach
Komunikat Instytutu Skrzynki z dnia 26.06.2025 r.
W Skrzynkach pracowali nad Podstrategią turystyki kulinarnej w Polsce
W Dworze Skrzynki w gm. Stęszew 25 czerwca 2025 r. odbyła się konferencja – spotkanie warsztatowe dot. Podstrategii Turystyki Kulinarnej w ramach zadania publicznego „Podstrategie turystyczne – dzielenie się wiedzą” realizowanego przez Polskie Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej. Partnerem projektu jest Instytut Skrzynki – Instytut Dokumentacji, Rozwoju i Promocji Dziedzictwa Kulturowego i Kulinarnego Powiatu Poznańskiego.
Ponad 40 interesariuszy z całej Polski przywitał Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański, który podkreślił jak ważne dla kraju i regionu ważnym aspektem są kulinaria dla turystów, ale też samych mieszkańców.
Gospodarz obiektu Jan Babczyszyn, dyrektor Instytutu Skrzynki zaprezentował jak zadania statutowe instytucji kultury realizowane są w Dworze Skrzynki i poza nim oraz przypomniał historię zabytkowej siedziby, którą później zwiedzili uczestnicy wydarzenia.
O istocie promowania dziedzictwa kulinarnego w turystyce kulinarnej opowiedział animator kulinarny związany z naszym regionem Witold Wróbel, ambasador Sieci Dziedzictwa Kulinarnego („Culinary Heritage”) oraz członek stowarzyszenia Polska Akademia Smaku.
W spotkaniu uczestniczył m.in. Włodzimierz Szczurek, wicedyrektor Departamentu Marketingu Polskiej Organizacji Turystyczne.
Podczas konferencji odbyły się warsztaty dla Regionalnych Organizacji Turystycznych pn. „Jak wspólnie kreować i promować przeżycia turystyki kulinarnej na poziomie województw w partnerstwie z FROT (online i on-site) prowadzone przez Huberta Gonerę (landbrand).
Dr hab. Karolina Buczkowska-Gołąbek, prezes PSTK, AWF Poznań zaprezentowała założenia Podstategii Turystyki Kulinarnej, cele i zamierzenia PSTK, które doprowadzą do stworzenia tego dokumentu.
Ponieważ Strategia Turystyki ma 12 podstategii, zebrani w Dworze Skrzynki reprezentanci branży turystyki kulinarnej wysłuchali interesariuszy pozostałych podstategii, m.in. HoReCa, Marka Polska, Turystyki Wiejskiej, Kulturowej i Turystyki Zorganizowanej, którzy połączyli się online i zaprezentowali założenia powiązanych podstrategii, dzięki czemu poszczególne projekty będą mogły się przenikać i tworzyć spójną całość.
Spotkanie w Skrzynkach było okazją do zaprezentowania wyników badań intencji współpracy interesariuszy i potencjału turystyki kulinarnej prowadzonych w ramach prac nad Podstrategią Turystyki Kulinarnej.
Niclas Fjellström, międzynarodowy ekspert turystyki kulinarnej, globalny koordynator sieci Culinary Heritage poprowadził warsztat pn. ”Strategia, a skuteczność w działaniu, na przykładzie krajów europejskich rozwijających planowo turystykę kulinarną. Case studies i wskazania dla Polski.”
Uczestnicy wysłuchali także prelekcji Macieja Dobrzynieckiego (Stowarzyszenie Akademia Gastronomiczna, przedstawiciel Michelin na Polskę) nt. turystyki kulinarnej premium i jej miejsca w strategii.
Dr Andrzej Stasiak z Uniwersytetu Łódzkiego zaprezentował opracowanie: Analiza funkcjonowania i potencjału promocyjnego szlaków kulinarnych w Polsce (Polska Organizacja Turystyczna 2024 r.).
Następnie uczestnicy podzielili się na zespoły tematyczne. W grupie dot. szlaków kulinarnych prowadzonej przez dra Andrzeja Stasiaka pracowali przedstawiciele Instytutu Skrzynki: Jan Babczyszyn – dyrektor oraz Liliana Kubiak, zastępca dyrektora. Pozostałe grupy robocze dotyczyły enoturystyki (lider: dr Marta Sidorkiewicz), produktu lokalnego i tradycyjnego (lider: Małgorzata Borkowska), ofert i doznań turystyki kulinarnej (lider: Marcin Sekida).
W dyskusji podsumowującej zaprezentowano wstępne spostrzeżenia i wnioski, m.in. określono priorytety interesariuszy wśród celów strategii, którzy podkreślali istotę edukację samej branży, jak i mieszkańców i turystów oraz konieczność wsparcia finansowego przez władze centralne, by rozwijać ofertę i jakość turystyki kulinarnej w Polsce.
Program wydarzenia
Spis instytucji i podmiotów uczestniczących
Dokumentacja fotograficzna










































Warsztaty ROT
Wnioski z warsztatów dla ROT
Prezentacja eksperta zagranicznego
Wystąpienie wideo eksperta zagranicznego Niclasa Fjellströma
Wnioski z prac zespołów tematycznych
Kongres „Przyszłość Turystyki – Innowacje i zrównoważony rozwój”
23-26 września 2025 | Kołobrzeg. Organizator: Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Polska Organizacja Turystyczna
PANEL: TURYSTYKA KULINARNA (STRATEGIE – STREFA KONSULTACJI) – WARSZTATY
Blok III: Prawo i Turystyka: Regulacje, Ryzyka, Realizacje
Informacje o panelu
Eksperci zaproszeni do dyskusji odnieśli się do części programowej podstrategii w zakresie wybranych planów i programów rozwoju turystyki kulinarnej w Polsce, skorelowanych z celami strategicznymi dokumentu.
Tezy poruszone w dyskusji:
- Potrzeba wprowadzenia programu wykonawczego poświęconego wsparciu rozwoju jakościowej i certyfikowanej gastronomii w polskich miastach i regionach oraz rynku ofert turystyki kulinarnej.
- Integrowanie działań hotelowych jako ambasad smaków Polski i regionów.
- Zapotrzebowanie na programy edukacyjne dla dzieci i młodzieży o charakterze porozumień międzyresortowych (turystyka, edukacja, kultura rolnictwo), do realizacji przez szkoły, zagrody edukacyjne, organizatorów turystyki i inne podmioty.
- Znaczenie wymiany doświadczeń z krajami świadomie stawiającymi na rozwój turystyki kulinarnej, posiadającymi i realizującymi strategię rozwoju turystyki kulinarnej.
- Określenie tematów przyszłych badań naukowych i rynkowych, jako kontynuacja badań poczynionych na potrzeby audytu do podstrategii, niezbędnych do dalszego rozwoju turystyki kulinarnej.
Moderator:
dr hab. Karolina Buczkowska-Gołąbek – Polskie Stowarzyszenie Turystyki Kulinarnej
Paneliści:
Maciej Dobrzyniecki – Akademia Gastronomiczna
dr Bernadeta Hołderna-Mielcarek – AWF Poznań
Michał Kolankiewicz – Sieć Hoteli Gromada
dr Marta Sidorkiewicz – Uniwersytet Szczeciński
Dokumentacja fotograficzna














